ČO JE TO "BLACK FRIDAY" A AKO VZNIKOL?

V posledných rokoch nie je ničím výnimočným vidieť v televízii reklamné vianočné spoty už v októbri. Zhruba mesiac pred Vianocami štartuje predvianočnú nákupnú horúčku tzv. Black Friday (čierny piatok).

Termín BLACK FRIDAY vznikol vo Philadelphii kvôli veľkému dopravnému zmätku, ktorý tam tradične nasledoval deň po dni vďakyvzdania. Počas 60. a 70. rokov 20. storočia sa rozšíril a dostal do širšieho povedomia. Dva dni nasledujúce po Dni vďakyvzdania označili policajti, vodiči autobusov a taxikári ako Black Friday (čierny piatok) a Black Saturday (čierna sobota) kvôli zmätkom a dopravným zápcham v uliciach.


Existujú aj alternatívne teórie o vzniku označenia. Obchodné prevádzky sú väčšinu roka (január až november) tradične v strate a zisk prichádza v predvianočnom období po vďakyvzdaní. V starých účtovných knihách sa straty (záporné sumy) zaznamenávali červeným atramentom a čierny atrament ukazoval pozitívne sumy. Čierny piatok je podľa tejto teórie začiatok obdobia, kedy obchodníci už nemajú straty (červená) a namiesto toho majú zisk (čierna). Prvá zmienka o "black ink theory" ("teórii čierneho atramentu") sa objavila 28. novembra 1981 v Philadelphia Inquirer.


Dnes je Čierny piatok symbolom konzumerizmu po celom svete. Ak sa rozhodnete v tento deň nakupovať a tým ho osláviť, spomeňte si, kde sa vzal.
Čierny piatok sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. V USA a Kanade väčšina veľkých obchodných reťazcov začína obdobie výpredajov za výrazne znížené ceny. V USA to nie je oficiálny sviatok, ale niektoré jeho štáty majú tzv. "Deň po Dni vďakyvzdania", kedy dávajú voľno štátnym zamestnancom. Čierny piatok má u verejnosti veľkú odozvu, nakupujúci sú ochotní stáť hodiny v dlhých radoch a v okamihu otvorenia obchod "vziať útokom", preplniť jeho kapacitu a vnútri horúčkovito súperiť o obmedzený počet zlacneného tovaru. Občas dochádza k roztržkám, násiliu a k zraneniam.


Nový rozmer dostal čierny piatok na internete, kde e-shopy ponúkajú rôzne zľavy až do pondelka (Cyber Monday), počas tzv. Cyber Week.


Slovné spojenie Black Friday už vďaka mnohým spoločnostiam zdomácnelo. Ide o marketingovú akciu, ktorú prevzal prakticky celý svet po vzore USA a Kanady. Je spojená s výpredajom a veľkými zľavami u väčšiny veľkých obchodných reťazcov. Je to každoročná akcia a koná sa vždy na konci novembra po dni vďakyvzdania. Spravidla ide tiež o začiatok vianočnej nákupnej horúčky. Termín Black Friday už pomaly v našich krajinách stráca na význame, pretože mnoho obchodníkov organizuje zľavové akcie pod týmto názvom aj na jar, v lete, mimo piatky, celý týždeň, mesiac a podobne. Naviac, niektorí obchodníci zámerne nastavujú ceny veľmi vysoko, aby potom zľavová akcia vypadala pre zákazníkov zaujímavejšie. V konečnom dôsledku sú potom ceny i akcie veľmi zmätené.